FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/10/2020

Hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar

Hej. Vi var 4 personer som fick resa avbokad av flygbolagen pga covid 19. Skulle rest den 11 april och kommit hem den 25 april. Begärde återbetalning av bägge bolagen men har bara fått betalt för bagagen. Bolagen är Vueling och Ryanair. Har mailat och ringt men omöjligt att få kontakt. Det enda man får är standardsvar och robot kontakt. Har livechattat med Ryanair där jag blev lovad pengar inom 3 veckor..det är 6 veckor sen och inga pengar. Vueling lovade vid telefonkontakt (enda gången jag lyckades prata med någon) att pengar skulle sättas in efter 8 veckor..det är 5 månader sen..Inga pengar. Vad gör jag? Kan jag få betalt via mitt kreditkort som jag betalat resorna med?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att utgå ifrån informationen som du har gett mig antar jag att ni och bolagen har kommit överens om en återbetalning av resa på grund av avtalsbrott beroende av covid 19. Jag antar också utifrån informationen att ni uppfyller de krav som krävs för en reklamation då bolagen har accepterat er reklamation. Då finns det lite olika alternativa som jag ser att ni kan välja.

Fullgörelsetalan
Det ni skulle kunna göra är att väcka en fullgörelsetalan vid domstol. Om fullgörelsetalan bifalles blir domen en exekutionstitel och det är en handling som möjliggör verkställighet att driva in en skuld.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Då ni är konsumenter och det handlar om en reklamation bör det gå att vända sig till den allmänna reklamationsnämnden (ARN). Då kan ARN pröva ert ärende kostnadsfritt och eventuellt hjälpa er. Mer information hittar ni här.

Kronofogden
Ni kan kontakta Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande och låta kronofogden driva in er skuld mot bolagen. Dock kostar det att ansöka och ni måste uppfylla några krav för att kronofogden ska driva ert ärende och mer information hittar ni här.

Kreditkort
Vissa kreditgivare har flygförsäkringar som gäller när köpet av resan gjord med kreditkortet så det kan vara att genom att ni betalade med ett kreditkort så ingår er resa i kreditgivarens eventuella flygförsäkring och därmed kan få ersättning av kreditgivaren.

Hemförsäkring
Vissa hemförsäkringar täcker resor och då kan ni eventuellt få ersättning av ert försäkringsbolag.

Konkurrens- och konsumentverket (KKV)
Då som poängterat är ni konsumenter och då kan ni också vända er till KKV för att nyttja era rättigheter som konsumenter. Då kan ni kontakta konsumentrådgivningen och där kan ni få kostnadsfri rådgivning hur ni skall gå till väga. Mer info hittar ni här.

Min rekommendation
Jag rekommenderar att ni kontaktar ARN eller KKV för rådgivning och hjälp att driva in pengarna och sedan kollar om resan täcks av er kreditgivare eller hemförsäkring.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare