Hur ska jag gå tillväga för att få tillbaka utlånade pengar?

Hej, för ungefär 3 år sedan blev jag lurad på pengar då jag och en annan man gjort en muntlig överenskommelse. Det handlade om 2000kr och jag har varit på honom om det ett flertal gånger, jag har bara hans namn och telefonnummer som uppgifter om honom. Jag har en sparad sms-konversation där han skriver att han väntar tills han kommer på fötterna för att betala tillbaka men genom gemensamma kompisar har jag fått höra att han har fått jobb nu. Hur ska jag gå tillväga, polisen sa att det var ett civilrättsligt ärende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att ärendet är ett civilrättsligt ärende och nedan finns en redogörelse för hur du kan gå tillväga.

Kronofogden kan hjälpa dig driva in din skuld

Det du kan göra för att driva in din skuld är att först skicka ett skriftligt krav till personen där du kräver att få betalt. Om personen därefter inte betalar kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. En sådan ansökan kommer med en avgift på 300 kr som du sedan kan ansöka om att motparten ska betala. Här finns blanketter som du kan skicka in som ansökan.

När du har gjort din ansökan skickar Kronofogden ett brev till den du vill ha betalt av och om personen inte invänder mot föreläggandet anses skulden vara korrekt och Kronofogden meddelar därefter ett utslag. Men om personen bestrider kravet, det vill säga motsätter sig skulden, kan Kronofogden inte meddela ett utslag i betalningsföreläggandet och därmed inte hjälpa dig driva in skulden. Det som händer då är att ärendet hamnar hos tingsrätten om du begär det. I tingsrätten kommer rätten att bedöma om det finns en giltig skuld eller eller inte.

Min rekommendation

Jag rekommenderar att du först och främst kommer överens med personen om hur skulden ska betalas. Om personen därefter inte är villig att betala skulle jag råda dig att vända dig till Kronofogden som kan hjälpa dig att driva in skulden. Om personen bestrider kravet från Kronofogden kan du vända dig till tingsrätten, men då är det viktigt att komma ihåg att rättegångskostnaderna troligen kommer att överstiga beloppet på skulden varför jag skulle säga att det inte är värt.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare