Hur ska jag gå tillväga för att få tillbaka depositionsavgiften?

Skulle ha en hund på prov i en vecka innan beslut för eventuellt köp. Jag betalde ägaren en depotionsavg på 2000kr som skulle betalas tillbaka till mig om jag lämnade tillbaka hunden. Samma dag som den kom fick jag lämna honom då de ljugit om precis allt ang hunden men de vägrar betala tillbaka min depositionsavgift. Gjorde en polisanmälan men efter samtal med polisen tyckte de jag skulle höra med en jurist hur jag ska gå till väga för att få tillbaka min depositionsavgift.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du och ägaren har formellt sett ingått ett avtal som innebär att om du lämnar tillbaka hunden ska du få tillbaka depositionen. Detta avtalsvillkor är följaktligen rättsligt bindande (1 kap 1 § AvtL). Eftersom ägaren dock inte vill ge tillbaka depositionen på frivillig väg kan du ta hjälp av Kronofogdemyndigheten. Hos Kronofogdemyndigheten kan du ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande.

Du skickar då in en skriftlig ansökan där du skriver ett yrkande (t.ex. "Jag yrkar på att få tillbaka depositionen om 2000 kr"). Du ger i din ansökan också information kring skuldförhållandet samt bevisning på att du har rätt till pengarna. Om du t.ex. har ett skriftligt avtal med säljaren så bifogar du givetvis det. Du behöver alltså skrapa fram någon form av bevisning som styrker att du har rätt att få tillbaka depositionen. Kronofogden skickar därefter ett betalningsföreläggande till motparten.

Om motparten dock invänder mot kravet, dvs säger att de inte finns en skuld, så kommer Kronofogden dock inte kunna göra mer, utan då är det tyvärr domstol som gäller. Om motparten dock accepterar skulden så är skulden i sig otvistig och då kan kronofogden fatta ett beslut om att fastställa skulden och därmed börja driva in skulden.

Processerna i domstol är ofta långdragna och kostsamma. Det rör sig om en summa på 2000 kr som du kan vinna i en eventuell process och troligtvis skulle rättegångskostnaderna överstiga 2000 kr. Jag skulle därmed inte råda dig att gå till domstol, eftersom du troligtvis inte kommer att tjäna på det, snarare tvärt om.

Mitt bästa råd till dig är därför att kontakta Kronofogden i första hand och försöka få hjälp av dem. Så försök samla på dig så mycket bevis som möjligt för att styrka varför du har rätt att få 2000 kr från ägaren.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare