FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/04/2018

Hur ska framtidsfullmakten se ut för att alla ska ha samma rättigheter?

Hej! Mina föräldrar tänkte skriva en framtidsfullmakt. Tanken är att både jag och min syster ska stå som fullmäktig. Vi tänkte använda blanketten från demensförbundet. Ska vi skriva 2 st 1 på vardera av oss eller skriver man den ena som fullmäktig och den andre på raden under vid förhinder för fullmäktige........ Kan båda då var för sig uträtta det som behövs. Mvh Anette

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Demensförbundets framtidsfullmakts-mall är bara ett exempel på hur en framtidsfullmakt ser ut. Om ni väljer att använda denna mall kommer inte alla tre var för sig kunna uträtta det som behövs. Den person som anges raden under gällande "vid förhinder för fullmäktige..." får endast fullmakt vid det fall ovanstående fått förhinder. För att både du och dina syskon ska få fullmakt krävs därför att ni utökar mallen så att det finns tre stycken ordinarie fullmäktige och att ingen skriver sitt namn raden under.

Hoppas du förstår vad jag menar. Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare