Hur ska arvet fördelas?

Hej! Min far avled och har efterlämnat ett testamente. Vi är tre bröstarvingar, varav mina två äldre syskon är helsyskon och då halvsyskon med mig. I testamentet står det att all kvarlåtenskap skall delas på oss tre samt mina syskons mamma, dvs 25 % var. De var ej gifta eller sammanboende. Nu är min fråga, kommer det att delas rakt av 1/4 var eller ska vi tre bröstarvingar dela på 50 % och sedan alla fyra på 50 %?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din far i sitt testamente skrivit att all kvarlåtenskap ska delas på er fyra bör det tolkas som att ni får 25 % vardera rakt av. Man är fri att testamentera så som man vill bara man respekterar sina bröstarvingars laglotter.

Om det inte hade funnits något testamente hade ni tre bröstarvingar ärvt 1/3 vardera, dvs 33 %. Er laglott utgör hälften av det, dvs ca 16.5 % vardera. Detta är en säkerhet för bröstarvingar för att motverka att de blir utan arv. Det som inte utgör bröstarvingarnas laglott är man fri att testamentera över som man vill (7 kap. 1 § ÄB).

Eftersom testamentet föreskriver att ni ska dela all kvarlåtenskap mellan er fyra innebär det att ni ärver 25 % vardera. Det inskränker inte på er laglott (eftersom 25 % är mer och mer fördelaktigt än er laglott på 16.5%) och är därför ett godkänt testamente i det avseendet.

Som du beskriver i din fråga så bör testamentet tolkas som att ni ärver 25 % vardera "rakt av".

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare