Hur ser reglerna ut för sambos/makar när någon erhållit en gåva?

Hej

Min pappa vill ge min dotter ett lån på 200 000 kr så att min dotter kan betala en del av kontantinsatsen till ett hus. Dör min pappa ska min dotter betala av det återstående lånet till mig (så dessa 200 000 kr måste då vara ett kommande arv från min pappa till mig).

Nu är det så att min dotter är sambo med en man, som har två barn sedan tidigare förhållande. Mannen (pappan) har ensam vårdnad om barnen, då deras mamma är avliden. Min dotter och hennes sambo väntar nu ett gemensamt barn, mitt barnbarn.

Min fråga är:

Hur gäller sambolagen här, när det gäller arv efter mig eller min pappa?

Om nu min dotter och sambo gifter sig, vem ärver då min dotter? Är det bröstarvingen eller är det alla barnen i familjen?

Om nu min dotter får en gåva på 200 000, vilket är då bäst för henne? Att vara sambo eller att gifta sig?

Mannen i familjen kommer att bidra med 400 000 i kontantinsats. Vad är det mest gynnsamma för honom? Gifta sig eller vara sambo?

Jag hoppas detta är tillräckligt med information.

Mvh

Lena von Schlanbusch

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att det kan vara lite svårt att orientera sig i de olika lagarna och veta vad som gäller, men jag ska försöka besvara dina frågor så gott jag kan:

Hur gäller sambolagen här, när det gäller arv efter mig eller min pappa?
Sambolagen ger inte någon som helst rätt till arv. Det innebär att din dotters sambo varken kan ärva efter dig eller fin pappa.

Om nu min dotter och sambo gifter sig, vem ärver då min dotter? Är det bröstarvingen eller är det alla barnen i familjen?
Det kommer endast vara din dotter och hennes mans gemensamma barn (bröstarvingen) som ärver ifall din dotter skulle avlida. Däremot kommer bröstarvingen att få dela pappans arv med sina två halvsyskon d.v.s. 1/3. Det kan dock vara bra att komma ihåg att arv som huvudregel, i sin helhet, övergår till efterlevande make (i detta fall pappan) ifall din dotter skulle avlida. När pappan sedan går bort kommer bröstarvingen få ärva hela din dotters del och 1/3 av sin pappas del.

Om nu min dotter får en gåva på 200 000, vilket är då bäst för henne? Att vara sambo eller att gifta sig?Mannen i familjen kommer att bidra med 400 000 i kontantinsats. Vad är det mest gynnsamma för honom? Gifta sig eller vara sambo?
Som sambo har man inte rätt till sin sambos banktillgodohavanden eller pengar. Däremot är reglerna annorlunda när det gäller pengar som använts till kontantinsats till ett gemensamt hus. Här är huvudregeln, precis som för makar (gifta par), att värdet av huset, vid en eventuell skilsmässa/bodelning, ska delas lika.

Ett förslag är dock att ni, som gåvogivare, kan upprätta ett gåvobrev där ni tydligt anger att gåvan är enskild egendom. Detta skulle isåfall innebära att de 200 000kr endast tillkommer din dotter och aldrig kan tillfalla hennes make/sambo genom en bodelning.

Ett annat förslag är att din dotter och hennes man kan upprätta ett avtal/köpebrev där det står hur mycket pengar de båda tillfört till kontantinsatsen samt hur de vill att värdet av huset ska delas vid en eventuell bodelning.

På så sätt kan ni förebygga de eventuella problem som kan uppkomma vid en senare bodelning.

Hoppas svaret varit till din hjälp. Har du några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare