Hur sent kan ett företag komma med fakturan?

Har köpt en sak men inte fått någon faktura på köpet, det har gått 4 månader o jag har ringt företaget men inte sett några inbetalningar o inget hört från dom ? Vad gör jag o hur lång tid tar det innan dom inte kan kräva tillbaks varan

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga behandlas i konsumentköplagen (KKöpL). Nedan kommer jag redogöra i detalj vad som gäller. Längst ned i dokumentet finns en sammanfattning av svaret.

Köparens betalningsskyldighet

Huvudregeln är när någon tidpunkt inte har bestämts för betalningen är köparen skyldig att betala när säljaren kräver det (36 § KKöpL). Köparen har alltså en skyldighet att betala för en vara som denne har köpt.

Kan säljaren kräva tillbaka varan?

Säljaren har rätt att häva köpet om köparens dröjsmål med betalningen utgör ett väsentligt avtalsbrott. När varan dock har kommit i köparens besittning har säljaren endast rätt att häva köpet om denne har förbehållit sig rätten till hävning (40 § KKöpL).

Hur sent kan säljaren skicka en faktura?

Säljaren har rätt att kräva betalning från en konsument upp till tre år (2 § andra stycket preskriptionslagen). Det innebär att företaget som du köpt varan av kan komma med fakturan inom ett år och du kommer då fortfarande vara skyldig att betala. Har säljaren kommit med ett betalningskrav, har preskriptionstiden brutits. Det innebär att en ny period av preskriptionstid börjar löpa. Om det däremot har gått tre år utan att företaget har kommit med något betalningskrav så har företaget förlorat rätten att kräva betalning – skulden är preskriberad.

Sammanfattning

Du som köpare har alltid en skyldighet att betala för den köpta varan. Denna skyldighet upphör när det har gått tre år utan att företaget hör av sig till dig med ett betalningskrav. När varan har kommit i din besittning har företaget bara rätt till att häva köpet om företaget har gjort ett förbehåll i köpeavtalet. Utöver dessa så finns det en allmän princip inom avtalsrätten som innebär att avtalsparterna förväntas verka lojalt mot varandra. Jag skulle därför rekommendera dig att höra av dig till företaget så gott du kan. Det finns tyvärr inte något mer som du kan göra åt det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare