Hur säkerställer jag att jag och min make samäger en båt?

Hej!

Vi är gifta sen 25 år. Det finns 2 särkullsbarn och ett gemensamt. Inget äktenskapsförord.

Vi har gemensamt beställt en båt. Två personer kan inte stå på köpekontraktet enligt säljaren.

Vad händer vid dödsfall/skilsmässa

Vill ju inte att båten skall hamna enbart på maken och vidare till särkullbarnen.

Äger vi båten hälften var??

Skall man skriva några papper för att visa att vi äger den gemensamt, eller räcker det med att inte något äktenskapsförord finns??

Är det lämpligt att halva köpesumman kommer från respektive bankkonto för att visa att vi äger gemensamt??

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulle någon av er makar avlida görs en bodelning före arvskiftet. Om maken står som ensam ägare av båten hamnar båten hos dig endast om du äger mindre än din make vid bodelningen. När bodelningen avslutas ska alltså båda makar äga lika mycket och då kan båten användas för att jämna ut en eventuell ekonomisk skillnad mellan er. Om du skulle äga mer än din make eller om ni skulle äga lika mycket räknas båten som hans del i boet och tilldelas någon av hans arvingar.

Även om maken står som ensam ägare på köpekontraktet kan du hävda att ni samäger båten. Du kan då argumentera att ni båda använder båten tillsammans och ni tillsammans finansierat båten. Även om det troligtvis skulle godtas att du är samägare till båten kan det vara skönt att ha papper som säkerställer detta.

Vill ni därför att båten ska samägas och därmed räknas som hälften var vid en eventuell bodelning rekommenderar jag att ni skriver ett enkelt köpeavtal där du köper halva båten av maken. Detta säkerställer att båten uppfattas som samägd och undviker eventuella tvister.

Skulle ni behöva professionell juridisk hjälp att skriva detta avtal kan vi på Lawline hjälpa er. Maila mig på eric.nilsson@lawline.se så återkommer vi med offert.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare