FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/09/2018

Hur reklamerar jag en felaktig vara? Har jag rätt att få det bandade samtalet från ett företag?

Jag vill få rätt i en reklamation enl nedan.

Jag har beställt, på internet, en fönsterdörr som levererats med endast handtag och lås på insidan. Företaget jag beställt har bilder på produkten med handtag på in och utsida. Jag har reklamerat detta och företaget kontaktar sin leverantör som säger att man aktivt måste välja två handtag. Jag beställde via telefon och fick ingen fråga om handtag, det finns inte heller uppgift om att man ska välja på företagets hemsida.

Jag menar

1: jag beställer efter den info jag får från företaget. Dolda underleverantörer ska jag ej bry mig om.

2: ska det ske ett aktivt val ska man informera om detta och alternativet man får ska stå i ordern. det gör det inte. Har man bristande information på hemsidan kan man ej anföra att jag ska känna till den.

Jag har uppfattningen att jag gjorde det klart att dörren ska användas som entrédörr.

Nu säger företaget att man ska gå igenom inspelningen av samtalet med säljaren och agera utifrån det. Vad de menar med det är otydligt. Jag hävdar att de har ansvaret att ställa mig inför "det aktiva valet", särskilt som de inte talar om att det finns ett val på sina hemsidor.

Kan jag kräva att få det bandade samtalet? (även om jag inte tycker mig behöva det för att få rätt.)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är konsument, alltså om du handlar som privatperson och inte som näringsidkare så rekommenderar jag att åberopa din ångerrätt innan du reklamerar. Eftersom du har beställt via internet så har du 14 dagas ångerrätt enligt 10 § distansavtalslagen.

Om det är så att du ändå vill reklamera kan du göra det genom konsumentköplagen (KKL) eller köplagen (KöpL), det beror på om du har handlat som privatperson eller näringsidkare.

Vi börjar med konsumentköplagen:

Du kan åberopa att fönsterdörren är felaktig eftersom den inte stämmer överens med det som följer av avtalet (16 § 1 stycket KKL). Dessutom så upplyste inte säljaren dig om att fönsterdörren endast hade ett handtag (se 16 § 3 stycket 2 punkten KKL). Du kan även åberopa att varan inte stämmer överens med uppgifterna som säljaren lämnade vid marknadsföringen (se 19 § 1 stycket KKL).

Om du nu vill reklamera så bör du göra det inom två månader från den dagen du upptäckte felet (se 23 § 1 stycket KKL). Du kan kräva olika påföljder, men i din situation rekommenderar jag att du kräver omleverans (26 § 1 stycket KKL). Om detta inte skulle fungera bör du häva köpet (se 29 § KKL).

Köplagen (endast om du handlar som näringsidkare):

Du kan åberopa att varan är felaktig eftersom den inte stämmer överens med vad som följer av avtalet (se 17 § 1 stycket KöpL). Du kan även åberopa att varan inte stämmer överens med uppgifterna som säljaren lämnade vid marknadsföringen av varan (se 18 § 1 stycket KöpL). Enligt 32 § 1 stycket KöpL ska du reklamera inom skälig tid, du bör alltså reklamera så snabbt som möjligt. Du kan kräva omleverans om felet är av väsentlig betydelse för dig (34 § 2 stycket KöpL). Du kan även kräva hävning, men det kommer att bli väldigt svårt (se 39 § 1 stycket KöpL).

Som sagt, jag rekommenderar verkligen att du åberopar din ångerrätt om det är så att det inte har gått 14 dagar från den dagen du fick varan.

Angående det bandade samtalet så har du rätt att kräva det enligt artikel 15 i den nya GDPR.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare