Hur räknas preskriptionstiden för skatteskulder?

Om man har en skatteskuld och som uppkommit ex 2010 och kronofogden efter fyra år lyckats driva in en del av skulden, räknas då preskrebitionstiden 5 år efter sista inbetalningen eller är den 5 år från från skuldens uppkomst.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Skatteskulder preskriberas som huvudregel efter fem år

Som huvudregel preskriberas en skatteskuld fem år efter utgången av det kalenderår då den förföll till betalning (3 § första stycket Lagen om preskription av skatteskulder m.m.). Det innebär att om du fick en skatteskuld år 2010 och den även förföll till betalning det året kommer den att preskriberas årsskiftet 2015/2016.

När skulden är preskriberad får inte Skatteverket vidta åtgärder för att få betalt för skulden (10 § första stycket Lagen om preskription av skatteskulder m.m.). Skatteverket kan därmed inte begära betalt eller utmätning av din egendom för den. Däremot får framtida skatteåterbäring kvittas mot den passiva skulden.

För privata skulder kan en preskription brytas genom att gäldenären bland annat betalar av på skulden, eller borgenären sänder ett krav (5 § Preskriptionslagen). Liknande bestämmelse finns inte för skatteskulder. Istället har Skatteverket möjlighet att i vissa fall ansöka om förlängning av preskriptionen. Skäl för förlängning av preskriptionen kan vara t.ex. indrivningssabotage eller om du stadigvarande vistats utomlands (7 § första stycket Lagen om preskription av skatteskulder m.m.).

Hoppas du fått svar på dina frågor och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare