Hur räknar man vid bodelning?

Hej jag o min fru har varit gifta i 6mån och sambo innan dess ca 8år. nu skiljsmässa. vi bor i ett egenbyggt hus där jag står för hela lånet på 2.6Milj och har betalt ALLT genom alla åren. är det verkligen sant att hon ska ha hälften o jag står med hela lånet? huset är värderat till 5 miljoner.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning ske i vilken er egendom ska fördelas mellan makarna (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom uppkommer genom t.ex. äktenskapsförord eller gåva/arv som den ene maken fått med villkor om att egendomen ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB).

I bodelningen ska makarnas andelar i boet beräknas (11 kap. 1 § ÄktB). Så sker genom att man först beräknar hur mycket giftorättsgods makarna har, från varje makes giftorättsgods gör man sedan avdrag för de skulder maken har (11 kap. 2 § ÄktB). Det som återstår av giftorättsgodset efter avdrag för skulderna ska läggas samman och värdet ska sedan delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB).

I ert fall innebär det förenklat att om fastigheten är värd 5 miljoner kronor kommer lånet först att avräknas och det är det återstående värdet som ska fördelas mellan er i bodelningen.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare