Hur påverkas anskaffningsvärdet av att man köper ut sina syskon?

Vid ett arvskifte händer det ju att någon av arvingarna "löser ut" övriga arvingar. T.ex. om en arvinge övertar en fastighet och betalar övriga för det värdet som deras andelar anses ha.

För en ärvs fastighet övertar man ju förra ägarens anskaffningsvärde. Hur påverkas detta av den ersättningen när betalar till övriga arvingar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline, jag ska göra allt för att hjälpa dig på bästa möjliga sätt!

Dilemmat du pratar om kring anskaffningsvärdet handlar ju om när den som tagit över fastigheten säljer den och eventuellt får betala reavinstskatt/kapitalvinstskatt, det är samma sak men benämns på olika sätt.

När det gäller skattemässiga frågeställningar får vi vända oss till inkomstskattelagen (IL). När man säljer en fastighet ska denna kapitalvinstbeskattas, IL 42: 1 och 44:3. Denna skatt räknar man ut genom att ta priset vid försäljningen av villan minus vad den man ärver av köpte villan för, samt vissa utgifter för att förbättra fastigheten, IL 44:13 och 44:14. Den summa som är kvar då är den som ska kapitalvinstbeskattas med 22 procent, IL 45:33 och 65:7. För att se vilka förbättringsutgifter man kan räkna med kan du kolla på Skatteverkets hemsida.

Att man har betalat för att lösa ut sina syskon, eller andra arvingar, kan denna summa alltså inte räknas med för att det belopp som ska kapitalvinstbeskattas ska minska. Anledningen till detta är att det inte skattemässigt sätt ses som en försäljning/avyttring när man löser ut sina syskon vid ett arvskifte. Anskaffningsvärdet påverkas alltså inte. Den summan påverkas endast av vad den tidigare köparen köpte fastigheten för samt vissa förbättringsutgifter.

Det man istället brukar göra, men det är inte ett måste, är att man brukar be en eller flera utomstående mäklare värdera fastigheten. Då kan man ta det förväntade försäljningspriset minus anskaffningsvärdet och eventuella förbättringsutgifter och på så sätt få fram vad en eventuell reavinstskatt kan landa på. Sedan är det vanligt att man delar på denna framtida reavinstskatt, men det är inget lagkrav på det utan det bestämmer arvingarna sinsemellan. Men det är mycket vanligt att man delar på reavinsten. Annars får den som tar över fastigheten en mindre del av arvet då det indirekt blir att den som tar över fastigheten får skatta för det.

Sammanfattning:

Den som "köper ut" de andra arvingarna kan alltså inte lägga till den summan till anskaffningsvärdet och därmed minska det belopp som ska reavinstbeskattas. Däremot är det vanligt att arvingarna delar på en framtida reavinstskatt och räknar in det redan när man kommer överens om att köpa ut någon.

Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare