FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/04/2023

Hur påverkar tidigare brottslighet mig när jag söker jobb som undersköterska?

Hej! Om jag är dömd för grov stöld och ringa bedrägerier, hur påverkar det när jag söker arbete som undersköterska? Tar dom ett utdrag ur belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej,

Stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Kommer arbetsgivaren göra ett utdrag ur belastningsregistret när jag söker jobb som undersköterska?

När det gäller vissa yrkesområden kan arbetsgivaren vända sig direkt till polisen för att begära ut ett utdrag, i andra fall kan du inom vissa yrkeskategorier behöva visa belastningsregistret genom att själv göra ett utdrag.

De yrkeskategorier där arbetsgivaren kan begära utdrag direkt från polisen är följande:

  • psykiatrisk sjukvård
  • vård av personer med intellektuell funktionsnedsättning
  • vård av barn och ungdomar
  • tvångsvård av missbrukare
  • företag som installerar larm.

De yrkeskategorier där arbetsgivaren inte kan vända sig direkt till polisen för utdrag ur belastningsregistret men där arbetsgivaren ska kräva utdrag från dig är för arbete inom:

  • skola eller förskola
  • LSS (barn med funktionsnedsättning)
  • annan verksamhet för barn (till exempel i en förening som fritidsledare)
  • HVB-hem (familjehem)
  • försäkringsförmedling.

Om arbetsgivaren kommer göra ett utdrag ur belastningsregistret beror alltså delvis på vilket område tjänsten är. Arbetsgivaren kan dock vilja ha ett utdrag även om det inte är enligt kategorierna ovan men i de fallen måste du själv begära ut utdraget och sedan ge till arbetsgivaren. Du kan läsa mer om detta på polisens hemsida här.

Hur kommer tidigare brottslighet påverka mig när jag söker arbete som sjuksköterska?

Tidigare brottslighet kan påverka dig när du söker arbete som undersköterska.

Det är svårt att säga hur mycket detta kommer påverka dig eftersom det är upp till arbetsgivaren om de vill anställa dig eller inte pga tidigare brottslighet. Det finns inget hinder för arbetsgivaren att anställa dig på grund av brottsligheten men det är upp till arbetsgivaren att avgöra ifall de anser att du är lämplig för arbetet. Tyvärr kan jag inte ge dig ett tydligare svar än så.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställe en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare