Hur påverkar 60 dagsböter mitt medborgarskap?

Hejsan,

Jag har bott i Sverige i snart 7 år. Jag har fått dagsböter två gånger. 60 dagsböter i September 2018 och 60 dagsböter igen i Oktober 2019.

Jag undrar hur lång tid får jag vänta då för att ansöka om medborgarskapet ?

på Hemsidan står det att man måste vänta 2 år om man har fått 60 dagsböter. Men hur kan jag rakna tiden i mitt fall. Det har gått två år efter mitt första straff och snart i Oktober går det också två år efter mitt andra straff. Är det så man raknar karenstiden eller hur funkar det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i lagen om svenskt medborgarskap.

För att din ansökan ska beviljas krävs bland annat att du har haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt (lagen om svenskt medborgarskap 11 § femte punkten).

Just kravet på hederligt levnadssätt innebär att kriminalitet kan påverka din ansökan om svenskt medborgarskap.

migrationsverkets hemsida står att om du begått ett brott så kan du fortfarande bli svensk medborgare, men att du kan behöva vänta en tid beroende på vilket straff du fick. Dagsböter på 60 dagar två gånger gör att personen behöver vänta två år till ansökan om medborgaskap beviljas beroende på när straffet bestämdes.

I ditt fall ska du vänta tills det har gått två år efter andra 60 dagarsdagsböter för att din ansöka om

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Vänligen,

Gabriella

Gabriella ZakoRådgivare