FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/02/2019

Hur överklagar man adoptionsbeslut?

Hej jag har en enkel fråga hur överklagar man ett adoptionsbeslut? Det är nämligen så att mitt beslut avslogs det vill säga att dem som ville adoptera mig fick inte göra det enligt tingsrätten i Örebro. Och detta vill jag överklaga då jag är i ålder 33 snart så måste väl jag ändå ha något att säga till om?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt, så undrar du hur man överklagar ett adoptionsbeslut från Tingsrätten.

Enligt Rättegångsbalken (RB) får en tingsrätts beslut överklagas. En överklagan ska göras skriftligen och lämnas in till Tingsrätten. (52 kap. 1 § RB)

Överklagandet måste dock ha kommit in till tingsrätten inom tre veckor från den dag då beslutet meddelades, annars kommer tingsrätten avvisa överklagandet (52 kap. 2 § RB)

Eftersom adoptionen handlar och du är part i målet, får du klagorätt, och du har därför rätt att överklaga – men du måste skicka in din överklagan inom tidsfristen på tre veckor.

De uppgifterna som du måste ha med i ditt överklagande som du skickar in till Tingsrätten är:
1. Uppgifter om det beslut som överklagas
2. Uppgifter om den ändring av beslutet som yrkas
3. Grunderna för överklagandet
4. De omständigheterna som åberopas till stöd för att prövningstillstånd ska meddelas, om ett sådant krävs, och
5. De bevis som åberopas och vad som ska styrkas med varje bevis
(52 kap. 3§ RB)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare