Hur och när kan jag driva in en skuld med ett avtal utan förfallodatum?

Hej. Jag och min föredetta man har 2 barn och ägde ett hus ihop. Jag begärde skilsmässa augusti 2021 och flyttade 31 oktober. Min ex man skulle köpa ur mig ur huset för 225.000 kr. Jag har idag enbart fått 219.000 insatt på mitt konto i november 2021. I vårat avtal står det 225.000 kr men inget datum på när pengarna skulle in på mitt konto. Jag har sagt till flertal gånger att jag vill ha sista summan insatt men han vägrar. Det rör sig enbart om ynka 6000 kr men det är själva principen och jag vill självklart ha den summan som vi avtalat. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Förstår att du givetvis vill ha hela den avtalade summan och ska nedan gå igenom hur och när du kan kräva resterande del. Regler som rör skuldebrev och avtal om skuld utan förfallodatum (dvs de avtal där man inte avtalat om när pengarna ska vara betalda) återfinns i lagen (1936:81) om skuldebrev (SkbrL) och i Avtalslagen (AvtL).

Avtalet och förfallodatum för betalning

Vid lån mellan privatpersoner är, utöver de två ovan nämnda lagarna, också allmänna avtalsrättsliga principer tillämpliga. Eftersom det i Sverige råder en princip om avtalsfrihet så är allt det som ni som parter kommit överens om, också det som avgör vad som gäller för lånet, till exempel när återbetalning ska ske och hur stor skulden ska vara. I ert fall har ni inte avtalat om när återbetalning ska ske, vilket gör att din före detta man är skyldig att betala tillbaka sin skuld när du begär det, du kan alltså kräva resterande del av skulden när du vill (1 kap. 5 § skuldebrevslagen).

Hur du kan göra för att kräva in skulden

I och med att din före detta man inte betalar sin skuld, kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten i enlighet med 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BFL). Det kostar 300 kr att skicka in en sådan ansökan. Om du skulle välja att göra det, skickar Kronofogdemyndigheten ett betalningsföreläggande till din före detta man som då har 10 dagar på sig att bestrida fordringen, det vill säga meddela att han inte anser att han ska betala (25 § BFL).

Andra alternativ som han kan välja att göra är att antingen skriftligen meddela Kronofogdemyndigheten att han betalar sin skuld, inte besvara kravet alls eller bestrida fordringen för sent (vilket skulle göra att Kronofogdemyndigheten kommer att meddela utslag i enlighet med din ansökan och verkställa det (42 och 45 §§ BFL). Skulle han bestrida i tid kan han välja om han vill ta det vidare till domstol som då kan fastställa ett beslut om betalningsskyldighet (33 § BFL). För mål som rör betalningskrav över ett halvt prisbasbelopp är ansökningsavgiften för det i tingsrätt 2 800 kr. Värt att nämna angående att ta tvisten till domstol är att den av er som skulle förlora riskerar att bli betalningsskyldig för motpartens rättegångskostnader. Eftersom du har ett skriftligt avtal att lägga fram är chansen stor att du skulle vinna, men det är ändå något att känna till.

Sammanfattning och råd

Du har alltså rätt att kräva tillbaka dina pengar från din före detta man när du vill. Det första du bör göra är att skicka ett kravbrev till honom på de återstående 6000 kronorna, och ange på vilken grund betalningsskyldigheten har uppstått (även om han vet att det är kopplat till huset). I brevet kan du också ange att du kommer att gå vidare med ärendet till Kronofogdemyndigheten och eventuellt tingsrätten om han vägrar att betala.

Hoppas att ni fick svar på er fråga och att tvisten löser sig. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare