Hur mycket mat får ett barn äta i skolan?

Hej jag har en fråga, när det gäller skolmaten. Finns det regler eller något, hur mycket mat ett barn får ta. Tex max 3st fiskpinnar eller max 4st köttbullar m.m . Eller ett barn får få och ta mat fler gånger. Min son går på kunskapskolan i Landskrona. Eller om du vet var man ska vända sig till,. tack för svar mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande hur mycket mat ett barn får äta i skolan styrs inte av lag eller annan reglering från stat, myndighet eller vidare. Det som troligen främst styr hur mycket mat eller antal portioner är skolans matbudget, där en trolig uträkning av hur mycket barnen äter och hur mycket mat man kan laga utifrån budgeten är det som styr antalet portioner. Beslutet hamnar på skolan och dess personal att bedöma sådant. Jag skulle kontakta skolverket i din eller närmsta stad och skolan detta berör för att få mer information.

Hoppas det var till hjälp!

Oscar RudénRådgivare