Hur mycket har ett särkullbarn rätt till?

Hej jag har en fråga angående vad som händer i fall min fru går bort först då hon har ett barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt . Faller jag först är det ju inga problem för då ärver ju min fru allt men om hon går bort först så undrar vi hur fördelningen ser ut , är det så att hennes barn har rätt till 50% då eller vad är det som gäller då vi även har vårat gemensamma barn som inte ärver förrän jag fallit av .

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv kan du hitta i ärvdabalken.

Det är precis som du säger att om du avlider först så ärver din fru allt och erat gemensamma barn har då rätt att få ut arvet först när även hon avlider samt att särkullbarnet inte har rätt att först då få ut sin del av arvet.

Hur mycket ett särkullbarn har rätt till

Då din fru har ett barn sedan tidigare, s.k. särkullbarn, så har det barnet rätt att få ut sitt arv genast, om denne vill det, 3 kap.1 § ÄB och 3 kap. 9 § ÄB. Det betyder alltså att din frus barn sedan tidigare inte behöver vänta tills du har avlidit för att få ut sin del av arvet.

När den ena maken avlider görs en bodelning där all egendom delas lika mellan er (50 % var), 9 kap. 1 § ÄB, och det som hamnar på din frus sida av bodelningen har hennes barn sedan tidigare rätt att begära ut sin del av, som i detta fall skulle bli 50 % av din frus andel i bodelningen och den andra hälften tillfaller dig, och senare ert gemensamma barn.

Sammanfattning

Vid ena makens bortgång så delas makarnas egendom lika mellan dem. Din fru har ett barn sedan tidigare vilket gör att denne kan välja att få ut sin del av arvet direkt, dvs. 50 % av din frus del i bodelning, så 25 % av er gemensamma egendom. Men särkullbarnet kan även välja att avstå sin del av arvet till förmån för dig och vänta med att ta ut sin del av arvet när du har avlidit, detta är dock något särkullbarnet själv avgör.

Vänliga hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare