Hur mycket ärver särkullbarn?

Särkullbarn. Hur räknar man ut hur mycket det blir?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätten regleras i ärvdabalken (ÄB).

Den första arvsklassen består enligt 2 kap. 1 § ÄB av bröstarvingar, vilket är barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv. Om ett barn har avlidit före den avlidne träder dess avkomlingar in och delar lika på barnets lott. Om det finns arvingar i denna första arvsklass kommer de att dela lika på hela arvet.

Enligt 3 kap. 1 § ÄB går dock makes arvsrätt först. Den efterlevande maken kommer alltså att ärva istället för barnen, och barnen kommer att få efterarvsrätt vilket innebär att de kommer att få ut sin del av arvet först när den efterlevande maken avlider. Undantaget är särkullbarn som har rätt att få ut sin del direkt.

Hur mycket varje barn ärver beror alltså på hur många barn det finns. Man räknar in både gemensamma barn och särkullbarn och delar sedan lika. De gemensamma barnens del går till den efterlevande maken, medan särkullbarnen kan få ut sin del direkt. Den del som ett särkullbarn ärver kommer alltså att vara arvet delat på det antal bröstarvingar som den som avlidit har.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!
Vänligen,

Emma FagerbergRådgivare