Hur mycket ärver jag och mitt syskon?

Hej jag och min syskon genom går just nu ett generationsskifte och vad kan jag som har ett fungskonshinder kräva

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta hur mycket du och ditt syskon kommer ärva. Dessa regler hittar vi i Ärvdabalken (ÄB)
Är ditt syskon ett helsyskon och ni har samma föräldrar så ärver ni lika stor del var, och det inte finns något testamente som säger annorlunda.

Hoppas det var svar på din fråga!

Fredrik JonssonRådgivare