FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/04/2022

Hur många röster behövs för att neka en styrelse ansvarsfrihet?

Vad krävs för att ansvarsfrihet INTE skall beviljas i ett publikt aktiebolag? Är det en viss procent av rösterna, eller vad gäller?

Lawline svarar

 Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid ett aktiebolags bolagsstämma får aktieägarna utöva sin rätt att besluta i bolagets angelägenheter (7 kap. 1 § aktiebolagslagen). Frågan om styrelsens ansvarsfrihet prövas under stämman (7 kap. 11 § punkten 3 aktiebolagslagen). Ansvarsfrihet är ett visst beslut om att bolaget inte kommer att föra en skadeståndstalan mot styrelseledamöterna eller VD:n. Ansvarsfriheten beslutas för varje person i bolagsledningen var för sig. Revisorerna ska till- eller avstyrka ansvarsfrihet till styrelsen och VD:n (9 kap. 33 § aktiebolagslagen). Det finns dock inget som förhindrar bolagsstämman att frångå revisorernas rekommendation.

När bolagsstämman beslutar i andra ärenden som inte avser val av person eller ändring av bolagsordningen, vinner den mening som fått mer än 50% av de angivna rösterna (7 kap. 40 § aktiebolagslagen). Det finns dock även ett undantag som ger en minoritet, som äger minst en tiondel av alla bolagets aktier, en rätt att neka ansvarsfrihet och därefter väcka en skadeståndstalan enligt 29 kap. 1–3 § aktiebolagslagen mot styrelsen  (29 kap. 7 § aktiebolagslagen). Detta förutsatt att det inte finns andra omständigheter i det specifika fallet som indikerar på något annat.

Som svar på din fråga om det krävs en viss procent av rösterna för att ansvarsfrihet inte ska beviljas, så är huvudregeln att det finns ett krav på enkel majoritet vid sådana beslut. I ditt fall är det svårt att säga om undantagsregeln i 29 kap. 7 § aktiebolagslagen är aktuellt, eftersom det inte framkommer av din fråga.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och om du behöver ytterligare rådgivning kan du boka tid med någon av våra jurister här.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare