FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/10/2019

Hur många månaders avgångsvederlag är brukligt?

Om man har varit fast anställd i 12 år är 60 år, hur många månaders avgångsvederlag är brukligt, det skiljer säkert från omständigheter och fall till fall, men vad kan vara ett genomsnitt i månader?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Vad är avgångsvederlag?

Avgångsvederlaget är, till skillnad för den lön man har rätt till under uppsägningstiden, frivilligt för arbetsgivaren och kan erbjudas i samband med du blir uppsagd eller om du säger upp dig själv. Det finns således inte reglerat i lag. Ett avgångsvederlag förhandlas fram mellan dig och arbetsgivaren.

Vad är brukligt avgångsvederlag?

Vad som är ett brukligt avgångsvederlag är svårt att bedöma eftersom det måste prövas i varje enskilt fall, precis som du säger. Förutom antalet år du arbetat i företaget beaktas vad du haft för ställning/roll och vilka arbetsuppgifter du har haft inom företaget.

Om du är ansluten till ett fackförbund kan de hjälpa dig vid en förhandling. Ett fackförbund har god insikt och kunskap om vad som är brukligt och kan hjälpa dig på bästa sätt. Jag kan dessvärre inte ge något besked i frågan är jag ledsen.

Lawline RådgivareRådgivare