Hur många gånger kan säljaren reparera?

Har köpt en köksmaskin sedan mindre än 1 år. Motorn skar sig efter 5 användningar. Maskinen skickades in och motorn byttes ut. Nu är den död igen och vill reklamera varan. Har fått till svar att den ska repareras en gång till. Inte nöjd med svaret då maskinen varit defekt sedan köpet och reparationen tydligen inte varit tillräcklig. Kan jag häva köpet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Säljaren har rätt att reparera varan i ett första skede (27 § konsumentköplagen). Praxis är att säljaren har rätt att reparera samma fel två gånger innan köparen har rätt att häva köpet. Om det är ett nytt fel kan säljaren ha rätt att genomföra fler reparationer än två.

Antalet reparationer framgår av förarbeten (prop. 1989/90:89 s. 122) samt av allmänna reklamationsnämndens (ARN) praxis (se t.ex. beslut änr 2007-0308). ARNs beslut är inte bindande men har ändå normerande verkan för vad som normalt gäller i handeln.

I ditt fall innebär det alltså att säljaren har rätt att försöka reparera köksmaskinen en gång till innan du kan kräva att köpet hävs.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare