Hur man räknar ut en arvslott

Min pappa har avlidit han är gift och dom har skrivit ett äktensskaps förord, hans fru äger halva huset som enskild egen dom. Dom har ett gemensamt barn,han har ett särkulle barn. Hur räknar man ut arvs lotten? Om det finns en miljon i tillgångar av min far, skall frun ha hälften? Och barnen hälften ? Eller skall särkulle barn ha mindre. Det finns testamente där det står att särkulle barn skall ha ut sin laglott direkt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det första som händer när en make avlider är att en bodelning ska genomföras, vilket alltid sker när ett äktenskap upplöses, se 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Vid bodelning läggs som huvudregel makarnas giftorättsgods  ihop, och eventuella skulder dras av, se 11 kap. 1 och 2 §§ ÄktB. Det som kvarstår delas sedan på hälften, varav den ena hälften går till den efterlevande maken, och den andra hälften utgör den avlidnes kvarlåtenskap, se 11 kap. 3 § ÄktB.

Jag förstår det som att din far hade enbart gifträttsgods, dvs. ingen enskild egendom. I och med att du anger att din pappas fru äger halva huset som enskild egendom, så antar jag att andra halvan av huset är giftorättsgods och ska läggas till tillgångarna. Jag utgår i mitt svar att miljonen och halva huset är det giftorättsgods som finns.

Miljonen och 1/2 av huset utgör alltså giftorättsgods, och i bodelningen får efterlevande make hälften och hälften utgör din pappas kvarlåtenskap.

Arvet som ska fördelas mellan din pappas arvingar utgör alltså 500 000 kr + 1/4 av huset. Eftersom ni är två barn utgör era arvslotter 1/2 av kvarlåtenskapen var, dvs. 250 000 kr + 1/8 av huset. Gemensamma barn måste vänta på sitt arv efter först avlidna maken tills båda föräldrarna avlidit, men särkullbarn har alltid rätt att få ut sin arvslott direkt när deras förälder avlider, se 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Så särkullbarnet har rätt att få ut sin arvslott direkt, medan resterande 250 000 kr + 1/8 av huset tillfaller den efterlevande maken med fri förfogaderätt, se 3 kap. 2 § ÄB.

Genom testamente kan din pappa begränsa arvet, men som bröstarvinge har man alltid rätt till laglotten, vilken utgör hälften av arvslotten, se 7 kap. 1 § ÄB.

ÄktB hittar du https://lagen.nu/1987:230.
ÄB hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare