FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/11/2023

Hur man förrättar en framtidsfullmakt

Kan jag skriva en framtidsfullmakt själv. Har läst på om de olika grundkraven som måste finnas med.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om fullmakt finns i Avtalslagen (AvtL). Jag kommer här nedan redovisa vad som krävs för en giltig framtidsfullmakt.

Framtidsfullmakt

Framtidsfullmakt blir giltiga när en fullmaktsgivare på grund av psykisk störning, sjukdom, skada eller liknande förhållanden inte längre kan hantera de ärenden som fullmakten avser.

Med stöd av medicinsk dokumentation, ska den fullmäktige bedöma när en sådan åtgärd blir aktuellt.

För att framtidsfullmakten ska träda i kraft krävs även att det senare registreras hos överförmyndaren. Fullmaktsgivaren kan också villkorligt aktivera en granskning av sitt hälsotillstånd genom en rättslig prövning i tingsrätt.

Fullmäktigen har skyldighet att agera i enlighet med fullmakten och utifrån fullmaktsgivarens intressen. Det åligger även fullmäktigen att samråda med fullmaktsgivaren (så långt det går) i viktiga frågor, såvida framtidsfullmakten inte specificerar något annat.

Fullmaktsgivaren har rätt att bestämma om och i så fall hur fullmäktigens agerande ska övervakas. I framtidsfullmakten kan även fullmaktsgivaren utse en person till vilken fullmäktigen måste redovisa sitt uppdrag.

Hoppas du fick svar på din fråga, skulle du ha fler funderingar är du välkommen åter till oss på Lawline!

MVH

Nelly Starkengren

Nelly StarkengrenRådgivare