FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/05/2023

Hur långt efter en skilsmässa kan man begära bodelning?

Kan jag begära bodelning efter 23 år ? Vi skrev ingen bodelning vid skilsmässan utan var överens då muntligt hur vi löste allt. Nu har min man sålt den lägenheten vi hade och gjort den stor vinst. Jag är omgift om min nuvarande man säger att jag borde få rätt till den försäljningen eftersom vi inte bodelat? Ska skiljas igen så han tror att de pengarna ska räknas med i vår skillsmässa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning

Eftersom din fråga handlar om bodelning kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (Äktb) när jag besvarar din fråga.

Hur långt efter skilsmässa kan man begära bodelning?

Det finns ingen reglering eller tidsgräns på hur långt efter en skilsmässa en bodelning senast ska göras. Däremot ska bodelningen göras med utgångspunkt i i egendomsförhållande den dagen då ni ansökte om skilsmässa (9 kap. 2 § första stycket Äktb)

Det finns däremot vägledning från Högsta domstolen på hur långt efter skilsmässan man får bodela. Även om det inte finns en uttrycklig tidsgräns så har en bodelning efter skilsmässa nekats då ansökan om bodelningen gjordes efter 24 år. För att avgöra om en bodelning ska kunna göras långt efter i tiden ska man fokusera på om det funnits någon anledning till varför man väntat med att genomföra bodelningen (NJA 1993 s. 570)

Som svar på din fråga skulle en bodelning i ditt fall vara svår att få igenom om du inte har haft en god anledning att inte begära bodelning tidigare. Med tanke på att ni även haft en överenskommelse om att inte bodela tidigare så minskar dina möjligheter för bodelning ytterligare.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Elias BergmanRådgivare