Hur långt efter att man blivit sparkad kan man vidta rättsliga åtgärder?

Hej, min flickvän fick en stroke 2012 och är fortfarande sjukskriven 100%. När hon fick stroke arbetade hon på ett konditori, dagen efter stroke så fick hon sparken av sin dåvarande chef. Det är först nu som vi orkat rota i detta då vi känner att det inte gått riktigt till. Hon har inte fått någon ekonomisk ersättning alls. Hon har varit med i X fackförbund hela tiden och är så även idag. Vi ringde till fackföreningen och dem sa att dem inte kan göra något. Finns det möjligtvis något sätt som vi kan gå vidare med detta? När jag läser på fackföreningens hemsida så står det att det ingår div medlemsförsäkringar men nu när man kontaktar dem så får vi detta svaret...

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den relevanta lagen för din fråga är lagen om anställningsskydd (LAS).

Jag vill börja med att beklaga att du och din flickvän har behövt gå igenom det som ni har gått igenom och jag hoppas att din flickvän mår så bra som hon kan under de omständigheterna i dagsläget.

Jag vill även förklara att jag har anonymiserat fackföreningen i frågan då vi tyvärr inte får låta namn på föreningar, personer eller företag stå med i frågan då den skall vara anonym.

I och med att du inte nämner om din flickvän var fast anställd eller inte så utgår jag ifrån att det gällde en fast anställning som är skyddad av LAS.

När man blir uppsagd eller avskedad så måste man tyvärr agera inom två veckor från det att man blir uppsagd eller avskedad, annars har man tyvärr ingen rätt att vidta några rättsliga åtgärder (40 § LAS). Detta kallas för preskriptionstid och innebär att efter det att något är preskriberat så kan man tyvärr inte göra något åt det, även om det var så att det gick fel till från början. Jag utgår ifrån att det är därför ert fack säger att dem inte kan göra någonting, för att det har gått någonstans mellan 8-9 år från det att din flickvän blev uppsagd eller sparkad och således är det tyvärr preskriberat och ni kan tyvärr inte vidta några rättsliga åtgärder.

Jag beklagar att det inte går att undersöka saken vidare och förstår att det kan upplevas som tungt och orättvist och att det är svårt att veta att man måste göra saker inom en viss tid, men jag hoppas att du känner att du åtminstone har fått en förklaring på varför facket svarat er som dem gjort.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare