FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/06/2023

Hur länge syns fotboja i belastningsregistret?

Hej! Jag undrar hur länge det tar innan man försvinner ur brottsregistret och om man kan göra nåt för ta bort det ? jag bliv dömd för 60 timmar samhällstjänst men kunde inte göra då bliv jag dömd för 2 veckor intensivövervakning (fotboja). brottet var våld

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av i lag om belastningsregister (BRL). Belastningsregistret brukar även kallas för brottsregistret.

Det är påföljden som avgör hur länge uppgifterna finns kvar i belastningsregistret (17 § BRL). Det handlar alltså om vilket straff personen har fått som avgör hur länge uppgifterna finns kvar i belastningsregistret. I ditt fall uppfattar jag det som att du fick fotboja som straff.

Fotboja används i stället för fängelsestraffet, det är ett alternativ som kriminalvården beslutar om. Uppgifter om fängelsestraff tas bort efter tio år (17 § 1 p. BRL). Eftersom fotboja används som alternativ till fängelsestraff, så kommer domen finnas kvar i belastningsregistret i tio år.

Sammanfattningsvis kommer domen finnas i ditt belastningsregister i 10 år.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare