FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder01/03/2023

Hur länge syns fängelsebrott i belastningsregistret?

Har blivit dömd till fängelse för olovlig körning men inte inställt mig hur lång tid tar det innan det är preskriberat?

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad betyder att ett brott är preskriberat?

Att ett brott preskriberas innebär att man efter en viss tid inte längre kan väcka åtal (35:1 brottsbalk). Efter denna tid kan man alltså inte fastställa ett straffrättsligt ansvar och därför inte dömas eller få en påföljd för ett brott. Eftersom du redan blivit dömd för brott antar jag att du istället menar hur länge detta brott kommer synas i belastningsregistret.

Hur länge syns brottet i belastningsregistret?

Belastningsregistret innehåller bland annat domar, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot som har ålagts som påföljd för brott (3 § lag om belastningsregister). Dessa uppgifter gallras, det vill säga tas bort, efter hand. När de gallras beror på vilken typ av uppgifter det rör sig om.

Vad gäller uppgifter om fängelse gallras sådana uppgifter tio år efter frigivningen (17 § första punkten lag  om belastningsregister).

Sammanfattning

Uppgifter om fängelse lagras och är synliga i 10 år efter frigivning. Efter 10 år gallras dessa uppgifter och syns därför inte längre.

Hoppas detta besvarade din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny!

Emelie SalehiRådgivare