Hur länge måste jag vänta innan jag väcker talan om umgänge på nytt?

Hej.

Jag och min förra sambo har precis gått igenom en vårdnadstvist.

Hon stämde på ensam vårdnad och ett mer eller mindre eliminerat umgänge.

Jag svarade upp med ett flyttat boende och gemensam vårdnad.

Hon har skött tvisten exakt så som kritiserats så flitigt de sista åren. samarbetssvårigheter etc.

Utgången blev ett boende hos henne och gemensam vårdnad och barnet fick behålla det umgänge av ons - sön varannan vecka.

Ingen ändring utan samma som det varit i tre år nu.

Vi bor 40 mil från varandra och är beroende av flyg och flygtidtsbell.

Då det är långt mellan boendena och vi är hänvisade till tidtabell krävs en flexibilitet i umgänget gällande tider och kostnader.

Tingsrätten reducerade hennes del av kostnaden vilket leder till att jag får boka biljetter som inte alls är utformade till barneys bästa,

Jag har ej heller råd att resa med honom längre utan han får åka själv.

Detta har fungerat väldigt dåligt och han är väldigt ledsen varje gång han skall resa.

Har pratat med modern om detta men hon säger bara att det är mitt problem.

Så här blir det när domstolen dömer enligt kontinuitetsprincipen och inte nära och god kontakt.

Det har nu gått ca 5 månader sedan domen meddelades.

Min fråga är om det går att stämma henne igen när det inte gått längre tid än det gjort.

Med vänlig hälsning, Bo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter verkligen som ni har en jobbig situation, du, din tidigare sambo och ert barn. Det finns ingen tidsfrist för hur länge du måste vänta innan du väcker talan om umgänge igen efter en tidigare dom vunnit rättskraft och du du kan därför väcka talan direkt när den tidigare domen gjort detta om du vill. Det kan dock vara så att om du gång på gång väcker talan om umgänge blir tvungen att ersätta ditt barns mammas rättegångskostnader, trots att huvudregeln är att var och en av er ska betala era egna rättegångskostnader, vilket kan bli kostsamt (6 kap. 22 § FB). Om det är möjligt föreslår jag att ni, innan du på nytt väcker talan, försöker gå i samarbetssamtal kring hur ni på bästa sätt kan lösa situationen, för att slippa ännu en process.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare