Hur länge måste en parkeringsvakt vänta innan ytterligare parkeringsanmärkning utdelas?

Om en parkeringsvakt utfärdar en parkeringsbot på en 24 timmars parkering hur länge måste parkeringsvakten vänta innan han kan utfärda en till parkeringsbot på samma bil, om bilen står orörd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om p-böter (parkeringsanmärkning) finns i lagen om felparkeringsavgift respektive lagen om kontrollavgift. Vilken lag som är tillämplig är beroende av om det är en privat markägare eller kommunal sådan. Bestämmelserna är dock desamma.

Det får utfärdas en ny parkeringsanmärkning för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Det innebär att du kan få en ny p-bot varje dag. Det måste däremot gå minst sex timmar från det att en bot meddelats till att en ny meddelas. Om du t.ex. får en bot den 1 januari klockan 23.59 kan en ny utfärdas tidigast 5.59 den 2 januari.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare