Hur länge måste en parkeringsvakt vänta?

Hej!

Jag vill gärna veta hur snabbt dom får bötesbelägga ett fordon som står på en parkeringsplats.

Jag studerar Nyköping på Skavasta flygplats och där finns det parkeringsplatser där skolan förfogar över P-tillstånd. Då jag va tvungen att gå in och hämta ett P-tillstånd fann jag en 500 kr kontrollavgifts lapp.

På boten står det 11:20 - 11:27, 7 minuter är Absolut inte tillräckligt lång tid att parkera i min mening, men vad säger lagen egentligen om tidsfristen? Med logiken så fort fordonet står stilla är det parkerat skulle dom kunna stå och skriva lappar konstant. Syftet med lagen kan väl ändå inte vara att tjäna pengar åt vaktbolag?

När jag ringde till dom på HOJAB parkerings bolag, så hänvisade dom till "praxis i branschen"

Vad har HOJAB för skyldighet att redovisa praxis? samt hur lång tid säger lagen att man har på sig att få fram en P-biljett eller liknande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har fått en kontrollavgift under tiden du skulle hämta ett parkeringstillstånd för att kunna parkera på parkeringsplatsen.

Det finns inga regler om hur länge en parkeringsvakt ska vänta innan en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgift utfärdas. I princip behöver inte parkeringsvakten vänta med att skriva en parkeringsanmärkning då det inte finns någon viss tid som ett fordon får vara uppställt med skyltade villkor.

Av praktiska skäl är dock rutinerna för parkeringsvakterna att för det mesta vänta några minuter innan de utfärdar en parkeringsanmärkning. Anledningen till detta är att ett fordon naturligtvis inte är felparkerat under den tiden det tar att köpa biljett. På avgiftsbelagda parkeringar eller parkeringsplatser som kräver tillstånd, som det framgår av din fråga, brukar det finnas rutiner att vänta mellan fem och tio minuter innan parkeringsvakten utfärdar en kontrollavgift.

Du kan göra ett försök att överklaga parkeringsanmärkningen om du på något sätt kan bevisa att du vid tiden för utfärdandet skulle hämta ett parkeringstillstånd.

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare