Hur länge måste en parkeringsvakt avvakta

Kan man överklaga ett p-bolags beslut? i så fall vart?

Ett p-bolag kan tydligen bötfälla oavsett antal minuter. I mitt fall 1,02 minuter.

I princip kan därför p-bot utskrivas direkt man stannat bilen och man inte hunnit

ställa in parkeringstiden.

Vad är kutym angående tiden innan man bötfäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar hur länge en parkeringsvakt måste avvakta innan denne utfärdar kontrollavgift. Av praktiska orsaker så väntar oftast parkeringsvakter ett antal minuter, detta för att en bil inte är felparkerat under den tid det tar att köpa en biljett.

Beroende på vem som utfärdat kontrollavgiften gäller olika regler och tillvägagångssätt, det framgår av kontrollavgiften vem det är som utfärdat den och hur du ska överklaga. I vanliga fall så vänder man sig direkt till parkeringsbolaget som utfärdat kontrollavgiften.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare