Hur länge måste en p-vakt vänta med att ge ut böter?

Om man parkerat på p-skiva plats och går iväg för att hämta en skiva hur långt har man på sig till man får p-böter?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline!

Det finns ingen specifikt angiven tid för hur länge en p-vakt borde vänta med att ge ut böter om denne påträffar en bil som står felparkerad. Vakten kan vänta några minuter eller en liten stund för att se om personen är i närheten men de kan även välja att direkt skriva ut böter. Om du parkerar på en plats där det är krav på p-skiva och du springer in i mataffären för att köpa finns det alltså en risk för att du får böter medan du är borta. Om det skulle ske och du stöter på vakten direkt efter skulle du kunna fråga snällt så kanske vakten river boten!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare