Hur länge kan en arbetsgivare kräva tillbaka en felaktigt utbetald lön?

Hej

Jag slutade för 2 månader sedan på mitt förra jobb och gick över till ett nytt. På mitt tidigare jobb hade vi förskottslön, jag slutade i mitten av månaden men fick trots det full lön för hela månaden. Jag hade ca en semesterdag intjänad som jag skulle ha fått ut i pengar men jag fick ej någon slutlön av detta företag. Egentligen borde jag vara skyldig dem pengar men de har ej kommit och krävt detta. Hur lång tid har företaget på sig att kräva pengarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med fin fråga!

Ibland regleras frågan om hur felaktiga utbetalningar ska hanteras i anställningsavtal, eller kollektivavtal om du genom medlemskap i en arbetstagarorganisation är bunden av ett sådant. Det som fastställs i nämnda avtal gäller i första hand. I det fall att den här typen av frågor inte reglerats i avtal så gäller det som jag redogör för nedan.

Kort om rätten att kräva återbetalning

Att din arbetsgivare kan kräva tillbaka pengarna följer av en allmän rättsprincip - condictio indebiti. Rätten att kräva tillbaka pengarna följer alltså inte direkt av någon lag. Den bakgrunden kan vara en anledning till att det inte finns någon specifik angivelse om hur länge någon har på sig att kräva tillbaka pengar just i fall av felaktiga utbetalningar. Istället används allmänna regler för hur länge man kan vänta med att kräva något som man har rätt till.

Hur länge kan arbetsgivaren vänta med att kräva återbetalning?

Arbetsgivarens rätt att kräva återbetalning utgör i juridisk mening en fordran. Den uppstod dagen då du mottog den felaktiga betalningen. Hur länge en fordran kan användas, i ditt fall hur lång tid arbetsgivaren har på sig att kräva pengarna, fastställs i preskriptionslagen.

Enligt 2 § preskriptionslagen så preskriberas en fordran 10 år efter dess tillkomst. Att fordran preskriberas innebär att den inte längre är giltig. I ditt fall uppstod fordran när du fick pengarna. Arbetsgivarens rätt att kräva tillbaka de felaktigt utbetalda pengarna upphör alltså 10 år efter det att du fick pengarna.

Vänligen,

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare