Hur länge kan en amerikansk medborgare stanna i Sverige utan visum?

Hur länge kan ett barn från USA stanna i Sverige utan visum

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

På Migrationsverkets hemsida listas vilka länders medborgare som måste ha visum för att resa in i Sverige. Medborgare från USA listas inte, det innebär att man kan resa in i Sverige som amerikansk medborgare utan att ha visum.

I utlänningslagen anges att en person som är i Sverige i längre än tre månader måste ha ett uppehållstillstånd (se 2 kap. 5 §). Ett barn från USA kan alltså stanna i tre månader sedan krävs ett uppehållstillstånd. (Kravet på uppehållstillstånd gäller inte om man har ett visum som gäller för längre tid än tre månader, se 2 kap. 8b §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare