Hur länge har säljaren av byggnad på ofri grund ansvar för dolda fel?

Vad gäller för Köp på ofri grund. Hur länge har säljaren ansvar för dolda fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De lagar som aktualiseras för din fråga är jordabalken och köplagen.

Byggnad på ofri grund är en byggnad som uppförts på annans fastighet. Utgångspunkten är att byggnaden är lös egendom (jämför med definitionen av fast egendom i 1 kap. 1 § jordabalken). Därmed är det köplagen som gäller för själva överlåtelsen. Lagen hänvisar dock till jordabalkens fjärde kapitel vad det gäller reglerna om fel (1 § fjärde stycket köplagen).

Köparen har tio år på sig att åberopa dolda fel och säljarens ansvar för dessa sträcker sig således ut över denna tid (4 kap. 19 b § jordabalken). Dolda fel samt köparens (långtgående) undersökningsplikt regleras i 4 kap. 19 § jordabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare