FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/12/2023

Hur länge har man på sig att betala böter efter ett godkännande?

hur lång tid efter godkännande innan bötesbelopp skall betalas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar hur lång tid ett bötesbelopp ska betalas efter man har godkänt det. Du skriver inte vilken typ av böter det rör sig om, men eftersom du skriver "efter godkännande" tolkar jag det som att det antingen handlar om föreläggande av ordningsbot eller strafföreläggande. Du borde även själv fått information om hur lång tid du har på dig att betala böterna, men jag ska ändå försöka besvara din fråga nedan. I det fall jag inte har tolkat din fråga rätt, är du välkommen att skicka in en ny fråga och specificera ytterligare vad det är för typ av böter det rör sig om.

Vad är en ordningsbot respektive strafföreläggande?

En ordningsbot är en typ av böter som får utfärdas av bland annat polisen (48 kap. 2 § andra stycket RB). Ordningsbot kan bland annat ges ut för vissa trafikbrott.

Vid mindre allvarliga brott kan åklagare besluta om ett så kallat strafföreläggande istället för att väcka åtal (48 kap. 2 § första stycket RB). Strafföreläggande innebär att man som misstänkt för ett brott får en blankett hemskickad till sig som personen sen kan skriva på för att godkänna. Man kan även godkänna föreläggandet genom att betala in beloppet.

Hur lång tid har man på sig att betala?

Vid både föreläggande av ordningsbot och strafföreläggande har man tre månader, det vill säga 90 dagar på sig att betala efter godkännandet. Vid strafföreläggande kan man förlänga denna tid genom att betala minst hälften av böterna inom tre månader. I sådant fall får man ytterligare tre månader på sig att betala.

Med detta hoppas jag att du har fått lite klarhet i din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare