FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/01/2016

Hur länge finns uppgifter kvar i belastningsregistret?

Jag har dömts till skyddstillsyn för grovt rattfylleri 2012. Hur länge kommer det att synas i belastningsregistret när jag begär ut utdrag som många arbetsgivare vill se när man söker jobb?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! När man har dömts till en påföljd för ett brott förs uppgiften in i belastningsregistret. Förfarandet regleras genom lag om belastningsregister. Enligt 17§ p.4 i denna lag framgår det att uppgifter om skyddstillsyn skall gallras från registret 10 år efter domen alternativt 5 år efter domen om personen var under 18 år när brottet begicks.

Idag är det allt vanligare att arbetsgivare begär utdrag från belastningsregistret inför nyanställningar. Det är dock endast för vissa specifika arbeten b.la. för arbete med barn och ungdomar som man är skyldig att uppvisa uppgifter från belastningsregistret. Annan arbetsgivare kan du alltså neka att se ditt belastningsregister om du inte vill visa uppgifterna.

Om du har ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarfältet nedan. Lycka till.

Isabel EkströmRådgivare