FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/01/2024

Hur länge finns uppgift om villkorlig dom kvar i belastningsregistret?

Hej, Jag har nyligen dömts för ett brott vilket i detta fallet var urkundsförfalskning. Och har blivit dömd till endast villkorlig dom. Sen ska jag även betala en avgift på 1000kr till brottsofferjouren. Hur lång tid kommer jag finnas kvar i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har blivit dömd för urkundsförfalskning till villkorlig dom och nu undrar hur länge denna uppgift kommer finnas i belastningsregistret. För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av lagen om belastningsregister (LBR).

Vad finns i ett belastningsregister?

I samband med att en person blir dömd för ett brott kommer brottet och dess påföljd föras in ett så kallat belastningsregister. Belastningsregistret innehåller bland annat domar, beslut, strafföreläggande och föreläggande av ordningsbot (3 § LBR). Dessa uppgifter gallras (dvs. tas bort) efter en viss tid. Hur lång tid en uppgift finns kvar i ens belastningsregister beror på vilken påföljd man har fått (17 § LBR).

Hur länge finns uppgift om villkorlig dom kvar i belastningsregistret?

Om man blivit dömd till villkorlig dom, gallras denna uppgift 10 år efter domen eller beslutet (17 § 4p. a) LBR). Undantagsvis om personen var under 18 när brottet begicks, i sådant fall gallras uppgiften 5 år efter domen/beslutet (17 § 4p. b) LBR). I din fråga skriver du inte hur gammal du var när brottet begicks, men om du var över 18 kommer uppgiften försvinna ur belastningsregistret 10 år efter domen och om du var under 18 år kommer den försvinna 5 år efter domen.

Avgift till brottsofferfonden?

Den avgift du benämner om 1 000 kr till brottofferjouren (antar att du syftar på brottsofferfonden), är en avgift som den som döms för ett eller flera brott ska betala om ett svårare straff än penningböter ingår i straffskalan för något av brotten (1 § lagen om brottsofferfond).

Varje brott har en egen straffskala som står i paragrafen för det enskilda brottet. Straffskalan för urkundsförfalskning är "fängelse i högst två år" (14 kap. 1 § brottsbalken). Således ingår ett svårare straff än penningböter i straffskalan och det är därför som du ska betala denna avgift till brottsofferfonden.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline, antingen via gratisrådgivningen, expresstjänsten eller byråverksamheten.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare