FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/05/2020

Hur länge finns trafikbrott kvar i brottsregistret?

Jag fick mitt körkort indraget i 6 månader pga att jag hade 0.23 promille vid test. Hur länge står detta kvar i brottsregistret?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge ditt brott finns kvar i ett belastningsregister beror på vilket straff personen har fått. Eftersom att du hade 0,23 promille i blodet bör du ha dömts till böter eller fängelse i högst sex månader (4 § trafikbrottslagen). Att ett körkort blir indraget är inte en del av straffet, utan ett beslut av Transportstyrelsen, exempelvis om man blivit dömd för rattfylleri (5 kap. 3 § första punkten c. körkortslagen).

Beroende på vilket straff du fick kommer brottet finnas kvar i belastningsregistret i fem eller i tio år. Dömdes du till fängelse finns brottet kvar i tio år efter att du frigivits, och dömdes du till böter finns det kvar i 5 år efter domen, beslutet eller godkännandes om strafföreläggandet beroende på vilken typ av böter du fått (17 § första och nionde punkten lag om belastningsregister).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare