Hur länge får skolan omhänderta en mobiltelefon?

Hur länge får skolan hålla en elevs telefon 2024?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras framför allt i skolagens bestämmelser om arbetsmiljön på en skola.

Vilka regler är tillämpliga?

Av skollagen följer att det är tillåtet för en rektor eller lärare att omhänderta en mobiltelefoner för att förebygga störningar i undervisningen (5 kap. 4b§ 1st. SkolL). Det följer vidare att ett föremål som omhändertags enligt denna bestämelse ska återlämnas till eleven senast i samband med att undervisningspasset har avslutats för eleven (5 kap. 4c§ SkolL). Av förarbetena till paragrafen lämnas utrymme för att undervisningspass kan avslutas vid olika tillfällen för olika elever. I de flesta fall avslutas en lektion när läraren har avslutat den, men en elev kan av olika skäl behöva lämna ett undervisningspass i förtid. En elev ska därför enligt paragrafen, oavsett när undervisningspasset avslutas för övriga elever, senast i samband därmed få tillbaka föremål som har omhändertagits från eleven. Vidare om flera schemalagda lektioner övergår i varandra kan undervisningspasset sträcka sig över flera lektioner. Slutligen framgår det också att det finns inget som hindrar att en elev friviligt lämnar ifrån sig sin telefon över rasten, t.ex. för att de annars ska samlas in igen vid nästa lektions början.

Det finns även en bestämmelse som anger att om en rektor får besluta att mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning ska samlas in vid varje skoldags början. I sådana fall ska föremålet återlämnas senast vid varje skoldags slut (5 kpa. 4d§ SkolL).

Sammanfattningsvis

Om det finns ett beslut från rektorn att mobiltelefonerna ska samlas in i början av skoldagen ska dem så återlämnas i slutet av skoldagen. Finns inget sådant beslut har rektorn eller lärare möjlighet att fatta beslut om att omhänderta mobiltelefonen under lektionen för att återlämna den i slutet av denna eller om eleven väljer att låta den vara omhändertagen ex. för att det är en rast mellan 2 lektioner med samma lärare.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare