Hur länge är tillräckligt länge för att förhållandet ska anses vara etablerat?

Jag är svensk medborgare sedan födseln. Jag har varit tillsammans med min man i 5 år (gifta 4)

Vi har bott tillsammans utomlands sedan vi gifte oss. Enligt migrationsverket kan jag vara undantagen från försörjningskravet om vi har ett väl etablerat förhållande, alltså bott tillsammans tillräckligt länge.

Hur länge är tillräckligt länge?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt migrationsverket så görs en individuell bedömning i det enskilda fallet angående etableringen. Vanligtvis ska man ha levt tillsammans i två år för att det ska anses att förhållandet ska vara etablerat. Dock kan det finnas andra faktorer som tillsammans med boende kan göra att det anses att förhållandet är etablerat även om man inte har levt tillsammans i två år.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare