FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/12/2023

Hur länge är en fullmakt giltigt

Hej Jag har en fråga angående fullmakt till min vänns son. Min vän är från Marocko och kan inte så mycket om svenska lagar och rättigheter. Jag har hjälpt honom med dennes son sedan pojken var 8 mån och pojken är nu 14 år. Jag är absolut som en extrapappa, det kan man även läsa i socialtjänsten uttalande att det är tydligt att jag är ett stort stöd för både pojken och pappan. Pojken har ett begåvninghandikapp och går på särskola. Där är ganska mycket problem med skolan och dom tycker att jag är obekväm. Jag har fullmakt att närvara vid möten och att få del av information. Fullmakten är tillsvidare och rektorn har påpekat för mig två gånger att han pratat med sin jurist och denne säger att fullmakten ska vara tidsbestämt. Fullmakten är ca två år gammal. Stämmer detta? Mvh Peter Eliasson

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om hur fullmakt regleras finns i Avtalslagen (AvtL). Jag förustätter att det i ditt fall handlar om generalfullmakt. Detta för att du verkar ha en obegränsad förvaltning och företräde av pappan.

Enligt 10 § AvtL ska fullmaktshavaren hålla sig inom sin befogenhet. Huvudregeln är att fullmakten är giltig tills dess att fullmaktsgivaren återkallat fullmakten (12 § AvtL). Om det inte framgår något tidsbestämt rättsförhållande är fullmakten tillsvidare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Skulle du ha fler frågor är du välkommen till oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare