Hur lång uppsägningstid har man?

Hej mitt namn är X

Jag driver ett företag

Utan något kollektivavtal

Där en anställd har misskött sina arbetsdagar/arbetstider så han har nu fått sluta.

Han undrar nu hur det blir med sin Uppsägningstid,

Vad gäller?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller uppsägningstid blir det aktuellt att titta på lagen om anställningsskydd (LAS). Notera dock att lagen inte omfattar vissa personer så som en vd eller arbetsgivarens familjemedlemmar (se 1 § andra stycket LAS).

Förutsatt att arbetstagaren har blivit uppsagd och inte avskedad, gäller att han har rätt till en uppsägningstid. Hur lång uppsägningstid som arbetstagaren har rätt till är beroende av hans anställningstid. Lagen anger att arbetstagare har en uppsägningstid på minst en månad, men om arbetstagarens sammanlagda anställningstid är längre än två år gäller följande:

- En anställningstid på minst två år men kortare än fyra år ger rätt till två månaders uppsägningstid.

- En anställningstid på minst fyra år men kortare än sex år ger rätt till tre månaders uppsägningstid.

- En anställningstid på minst sex år men kortare än åtta år ger rätt till fyra månaders uppsägningstid.

- En anställningstid på minst åtta år men kortare än tio är ger rätt till fem månaders uppsägningstid.

- En anställningstid på minst tio år ger rätt till sex månaders uppsägningstid.

(11 § LAS).

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen

Madeleine RunessonRådgivare