FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2022

Hur lång tid tar en bodelning?

Hej teamet på Lawline! Jag undrar hur lång tid en bodelning kommer ta mellan mig och min sambo?

Vi har ett bolån tillsammans där priset är samma som själva huset är värderat till. Jag vill bo kvar i huset och jag kan tänka mig att betala samtliga kostnader för huset, men min sambo vill inte stå kvar på lånet...

Tacksam för svar så fort som möjligt!!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå ifrån sambolagen (SamboL) för att besvara din fråga. När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen, dvs eran gemensam bostad och bohag (3 § SamboL) fördelas mellan samborna på begäran av någon av dem (8 § 1 stycket SamboL).

Efter att ett samboförhållande upphört har man 6 månader på sig att påkalla en bodelning, om man vill det. Den gemensamma samboegendomen delas då upp. Exakt hur lång tid detta kan ta skiljer sig från fall till fall, därför kan jag inte ge dig en exakt tidsfrist. För att skynda på processen är det bra om ni båda ör överens om vem som ska få vad, kan man skriva ett bodelningsavtal som innebär att båda parterna avtalar om vad som ska gälla. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en jurist i detta ärende om ni funderar på hur ni bör göra i detta fall.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare