Hur lång tid mellan parkeringsböter?

Hej

Jag skulle fråga om böter som jag fick på samma parkering. Jag hade skrivit fel registreringsnummer och jag fick den första böter på 00:56 men sedan på morgonen fick jag en till böt kl 07: 00. Skulle fråga hur lång tid mellan nötter måste man ha?

Tack så jättemycket

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 5 § lagen om felparkeringsavgift (gäller parkering på kommunal mark) och 5 § lagen om kontrollavgift vid olovligt parkering (gäller parkering på privat mark) så får en ny parkeringsanmärkning meddelas för varje påbörjat kalenderdygn som överträdelsen pågår. Man kan alltså få en anmärkning per dag. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en parkeringsanmärkning meddelats till dess att en ny får meddelas; detta innebär att någon som får en anmärkning måndag kl 23:59 inte kan få en ny anmärkning tisdag kl 00:20 för samma felparkering, det måste gå sex timmar emellan. Högst fem parkeringsanmärkningar får meddelas för samma överträdelse.

Om du fått en parkeringsbot kl 00:56 och en kl 07:00 för samma överträdelse så är det felaktigt enligt ovan bestämmelse då det är inom samma kalenderdygn, bestämmelsen är dock inte tillämplig om det gäller olika överträdelser. Om du anser att parkeringsboten utfärdats felaktigt brukar det framgå av boten hur du bestrider den.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare