Hur lång tid får beslut om sjukersättning ta?

Om jag har 50% sjukersättning kan jag då söka ett jobb på 50% och får resterande 50% av försäkringskassan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur lång tid får beslut om sjukersättning ta?

Det finns ingen lagstadgad tidsram inom vilket försäkringskassan måste fatta beslut om din sjukpenning. Däremot har du möjlighet att skriftligen begära att försäkringskassan avgör ditt ärende om handläggningen dröjer mer än sex månader (12 § 1 st. förvaltningslagen). Efter begäran ska försäkringskassan antingen avgöra ditt ärende inom fyra veckor eller avslå begäran om att avgöra ärendet inom tidsramen.

Kan man arbeta 50%?

Enligt försäkringskassans hemsida kan du ha inkomster upp till ett visst fribelopp utan att storleken på din sjukersättning påverkas. För år 2022 får du som får 50 % sjukersättning tjäna upp till 202 860 kronor om året utan att det påverkar din sjukersättning.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare