Hur lång tar det för Migrationsverket att fatta beslut i mitt ärende?

Hej! Jag ansökte arbetstillstånd till migrationsverket med 2021,09,14 och just nu jag fick inget svar ingenting. Min fråga är hur länge tid tar ärendet? Eller vad kan ni rekommendera mig att göra för att få snabbt svar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt så har du ansökt arbetstillstånd till Migrationsverket för ungefär 6 månader sedan och undrar nu hur lång tid det tar för dem att fatta beslut i ditt ärende.

Det går inte att peka på en exakt tid när du får beslut eftersom det beror på i vilken bransch du har ansökt om tillstånd att arbeta. Exempelvis har arbeten inom bygg, städ och bemanning en väntetid idag på cirka 7 till 10 månader innan du kan få ett arbetstillstånd. Inom andra branscher kan det gå så snabbt som en till tre månader innan du får ditt arbetstillstånd. Du som egenföretagare kan behöva vänta ännu längre, idag är väntetiden ca. 15 – 19 månader.

Tiderna är alltså inte exakta, ibland kan det gå snabbare och ibland långsammare. Det du kan göra är att se till att du har lämnat in allt material som Migrationsverket behöver för att fatta beslut. I många fall kan väntetiden vara längre än vanligt främst på grund av att material/dokument saknas i din ansökan. Skulle det vara så att din ansökan saknar några dokument kommer du behöva skicka in kompletterande uppgifter, vilket skulle eventuellt leda till att ditt ärende tar längre tid än vanligt.

Jag rekommenderar att du går på denna länk på Migrationsverkets hemsida där du kan fylla i vilken bransch du sökt arbetstillstånd till, om du är arbetstagare eller egenföretagare och om du söker tillstånd för första gången eller vill förnya det. Genom att följa dessa steg kan du få en uppskattad tid på hur länge du behöver vänta till dess att handläggaren fattar beslut i ditt ärende.

Jag hoppas på att mitt svar är till hjälp! Har du vidare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss!

Mvh,

Samah SulaimanRådgivare