FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/04/2022

Hur lång reklamationsfrist har man vid köp av bil.

Har sålt en bil till ett företag som köper upp bilar. Köparen gjorde noggranna kontroller vid försäljningstillfället. Har förstått att köplagen gäller. Om det nu skulle uppenbara sig fel på bilen som jag inte vetat om, vad kan anses som skälig tid för köparen att kräva mig på ersättning/reklamera? Har sett att man enl köplagen har rätt till reklamation i 2 år, det tycker inte jag känns rimligt i den här typen av affär.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du i egenskap av en privat person sålt en bil till ett företag. Eftersom en bil är att betrakta som lös egendom samt att köparen inte kan anses vara en konsument så blir köplagen tillämplig enligt 1§ Köplagen (KöpL). Du har alltså helt rätt att köplagen är tillämplig.

Reklamation

Reklamationsfristen som gäller vid alla köp som regleras av köplagen är 2 år, 32§ 2st. KöpL. Detta innebär att köparen kan reklamera fel till dig som säljare inom två år från köpet. Köparen måste dock reklamera eventuella fel inom skälig tid från att ha upptäckt det eller borde ha upptäckt det, 32§ 1st KöpL. Skälig tid brukar anses vara några dagar.  Detta innebär att köparen får reklamera till dig inom två år från köpet och inom en skälig tid från att ha, eller borde, upptäckt felet.

Undersökningsplikten

Köparen har en undersökningsplikt och måste alltså undersöka varan enligt god affärssed, 31§ 1st KöpL. Med tanken på att det är en begagnad bil sträcker sig köparens undersökningsplikt långt och borde alltså täcka alla synliga fel som kan upptäckas av en sådan undersökning. Köparen får inte åberopa synliga fel som han borde upptäckt vid undersökningen, exempelvis en tydlig repa i lacken.

Dolda fel

Det köparen får reklamera inom tidsfristen som ovan beskrivits är dolda fel som inte kunnat upptäckas av undersökningen. Detta trotts att du inte vetat om att dessa fel fanns på bilen när du sålde den. Däremot har köparen bevisbördan vilket innebär att det ska bevisas att felet fanns på bilen vid köpet. Det är ofta svårt i praktiken att bevisa, speciellt om det gått lång tid efter köpet.

Sammanfattning

Köparen har rätt att reklamera inom två år från köpet. Köparen måste också reklamer felet inom skälig tid från att ha upptäckt det eller borde ha upptäckt det. Däremot måste köparen undersöka varan och kan inte åberopa fel som den borde upptäckt genom en sådan undersökning. Däremot dolda fel kan åberopas men köparen måste visa att det förelåg vid köpet.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare